• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۶۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۵ - ۱۴:۴۶
مرکزی » علمی و فرهنگی
دانستنی (۷۴)؛

قهوه، محافظ قلب یا افزایش دهنده خطر مرگ زودرس

دانشمندان تعداد فنجان‌ قهوه‌ محافظ قلب را کشف کردند، اما مصرف بیشتر ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

قهوه، محافظ قلب یا افزایش دهنده خطر مرگ زودرس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزی؛ قهوه، این نوشیدنی دلچسب بسیاری از مردم جهان، خواص فراوانی دارد و البته راز‌هایی را هم با خود حمل می‌کند. برخی از این راز‌ها به شما هشدار‌های مهمی می‌دهند.

dailymail نوشت: دانشمندان تعداد فنجان‌های قهوه‌ای را که می‌تواند از قلب محافظت کند کشف کردند، اما تنها یک فنجان بیشتر ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه جدید نوشیدن پنج فنجان قهوه در روز می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک کند، اما مصرف مقادیر بالاتر کافئین باید اجتناب شود.

جدیدترین نتایج این پژوهش که در نشریه انجمن قلب آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد قهوه سیاه می‌تواند فواید قابل‌توجهی برای سلامت قلب داشته باشد.

پژوهشگران آمریکایی دریافتند نوشیدن قهوه بدون شکر، طعم‌دهنده‌ها یا شیر با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و اختلالات ریتم قلب ارتباط دارد.

به باور محققان اثر محافظتی قهوه احتمالاً به دلیل وجود ترکیبات ضدالتهابی موجود در دانه‌های قهوه موسوم به پلی‌فنول‌ها است.

این ترکیبات سرشار از آنتی‌اکسیدان از بدن در برابر عوامل آسیب‌رسان محیطی محافظت می‌کنند، عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشند و التهاب را کاهش می‌دهند، التهابی که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله سرطان است.

محققان می‌گویند کافئین نیز ممکن است فواید مشابهی داشته باشد، اما میزان تأثیر آن در افراد مختلف تفاوت قابل‌توجهی دارد.

با این حال مصرف مقادیر زیاد کافئین می‌تواند قلب را بیش از حد تحریک کند و باعث افزایش ناگهانی فشار خون، نامنظم شدن ضربان قلب و حتی ایست قلبی در بزرگسالان سالم شود.

دکتر گرگوری مارکوس رئیس بخش تحقیقات قلب و عروق دانشگاه کالیفرنیا گفت: «کافئین موجود در قهوه بخش مهمی از زندگی روزمره میلیون‌ها نفر است.»

او افزود: «بررسی جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که برای بیشتر بزرگسالان مصرف روزانه تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین معادل حدود پنج فنجان قهوه و بدون افزودن شکر بی‌خطر است و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش نمی‌دهد.»

مارکوس تأکید کرد: «با این حال دوز‌های بالای کافئین مانند مقادیری که در نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شات‌های انرژی‌زا وجود دارد ممکن است اثرات زیان‌باری بر قلب داشته باشد و باید از مصرف آنها پرهیز کرد.»

این پژوهش از آن جهت اهمیت دارد که برای نخستین بار تأثیر قهوه طبیعی و کافئین مصنوعی را بر فشار خون، کلسترول، خطر ابتلا به دیابت و سلامت قلب و عروق با یکدیگر مقایسه کرده است.

نتایج نشان داد افرادی که روزانه حدود پنج فنجان قهوه می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند، بیماری‌ای که یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر به شمار می‌رود و حدود یک نفر از هر سه نفر را در بریتانیا تحت تأثیر قرار داده است.

اما نتایج این پژوهش نشان داد نوشیدن روزانه یک تا سه فنجان قهوه با افزایش سطح فشار خون همراه است موضوعی که می‌تواند احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

همچنین مصرف روزانه قهوه با کاهش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی نیز ارتباط داشت، اختلالی که باعث تپش نامنظم قلب می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند خطر نارسایی قلبی، تشکیل لخته خون و سکته مغزی را افزایش دهد.

این باور رایج وجود دارد که نوشیدن قهوه کافئین‌دار باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. با این حال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۵ انجام شد نشان داد ۲۰۰ بیمار مبتلا به آریتمی پایدار قلبی در صورت نوشیدن قهوه به طور قابل توجهی کمتر در معرض بازگشت این اختلال قرار داشتند.

پژوهشگران همچنین دریافتند نوشیدن پنج فنجان قهوه در روز با ۳۰ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است.

در مطالعه دیگری که با استفاده از داده‌های بانک زیستی بریتانیا (UK Biobank) انجام شد مشخص شد افرادی که روزانه پنج فنجان قهوه می‌نوشند نسبت به کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

الگوی مشابهی نیز درباره خطر سکته مغزی مشاهده شد. یکی از مطالعات نشان داد افرادی که روزانه حدود چهار فنجان قهوه می‌نوشند می‌توانند خطر سکته مغزی را تا ۲۱ درصد کاهش دهند.

با این حال محققان تأکید کردند که هیچ نسخه واحدی برای میزان مصرف ایمن کافئین وجود ندارد و مصرف مقادیر زیاد آن حتی در افراد سالم نیز می‌تواند خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند.

نتایج این پژوهش همچنین نشان داد افزودن شکر، شربت‌های طعم‌دهنده، شیر یا خامه به قهوه بخشی از فواید سلامتی آن را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر مزایای قهوه برای سلامت قلب تنها در مورد قهوه‌های تهیه‌شده با فیلتر کاغذی یا قهوه فوری مشاهده شده است.

 دکتر گرگوری مارکوس در این باره گفت: «اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کافئین ممکن است برای برخی افراد با مزایایی برای سلامت قلب و عروق همراه باشد، اما واکنش افراد به کافئین می‌تواند بر اساس عواملی مانند سن، دارو‌های مصرفی، بیماری‌های زمینه‌ای، ژنتیک و سرعت متابولیسم بدن بسیار متفاوت باشد.»

او افزود: «مقداری از کافئین که برای یک فرد کاملاً مناسب است ممکن است در فرد دیگری باعث بروز عوارضی مانند تپش قلب، اضطراب یا اختلال در خواب شود.»

این پژوهش همچنین نشان داد قهوه‌های بدون فیلتر مانند قهوه تهیه‌شده با دستگاه فرنچ‌پرس می‌توانند سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش دهند. افزایش این نوع کلسترول به مرور زمان موجب تجمع چربی در دیواره رگ‌ها شده و خطر تشکیل لخته خون را بالا می‌برد.

پژوهشگران هشدار دادند که این مزایای قلبی به هیچ وجه شامل محصولات حاوی کافئین مصنوعی با غلظت بالا مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حملات موشکی و پهپادی یمن به مواضع مزدوران سعودی
تلگراف: آمریکا نگران سرقت فناوری موشک‌های پاتریوت از اوکراین است
انتقاد نامزد دموکرات انتخابات سنا از حمایت های واشنگتن از تل‌آویو
لزوم راه‌اندازی بازارچه‌های روستایی در خوزستان
مختومه شدن بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ پرونده قضایی در گتوند
مخالفت نتانیاهو با طرح غزه، آزمون جدی شورای به اصطلاح صلح
یورش نظامیان صهیونیست به مناطقی از کرانه باختری
حمله موشکی روسیه به پایتخت اوکراین
انفجار و آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین پالایشگاه فعال لیبی
اذعان رژیم صهیونیستی به شکست سامانه لیزری
تنگه هرمز، موشک فاکتوری ایران
سقوط جنگنده میگ - ۲۹ اوکراین
روسیه: عاملان حملات به تاتارستان را مجازات می‌کنیم
رئیس مجلس انتصاب‌ فرماندهان عالی‌رتبه در نیروهای مسلح را تبریک گفت
عراقچی انتصاب فرماندهان عالی‌رتبه نیرو‌های مسلح را تبریک گفت
وضع هوای استان ۲۰ مرداد ۱۴۰۵
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۰ مرداد ۱۴۰۵
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۵ به افق قم
آیین افتتاحیه همایش ملی «قانون و قانون گذاری»
تجاوز دوباره رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تخفیف ۳۰ درصدی در قبوض برق برای ۷۲۲ هزار مشترک تهرانی
هدف قرارگرفتن یک کشتی متخلف در تنگه هرمز
پیمان سه جانبه نشانه درک فریب آمریکا در منطقه است
وزیر جنگ سابق ترامپ: ایران دست بالا را دارد
راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد فرآورش نفت کشور در دولت چهاردهم
پایداری شبکه برق و مدیریت مصرف؛ اولویت وزارت نیرو
رشد بیش از چهاربرابری تولید برق خورشیدی کشور
انتصاب شش فرمانده عالی‌رتبه نظامی
زلزله ۷.۴ ریشتری کلمبیا را لرزاند/ ۶۹ کشته تاکنون
ظرفیت پست برق خوشنام تهران به ۱۰۰ مگاولت‌آمپر افزایش یافت
بهای نفت افزایشی شد
انتقاد مجری سرشناس آمریکایی از وعده‌های پوچ ترامپ
حمایت از تولید داخلی با رونق صنعت پتروشیمی
بن‌بست در مذاکرات دولت لبنان و رژیم صهیونیستی
مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های جهان ۱۹ مرداد ۱۴۰۵
واردات خودرو اقتصادی، جایگزین واردات خودرو لوکس شود  (۲ نظر)
پزشکیان: امروز مهمترین دغدغه بنده معیشت مردم است  (۱ نظر)
انصارالله یمن: حقوقمان را با «قدرت» می‌گیریم  (۱ نظر)
درخشش جوانان ایران در المپیاد جهانی هوش مصنوعی با کسب نخستین مدال طلا  (۱ نظر)
انتقاد رئیس‌کل بانک مرکزی از مواضع متناقض آمریکا  (۱ نظر)
تبریک رئیس مجلس به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار  (۱ نظر)
تاکید مالزی و اندونزی بر حمایت از فلسطین و اماکن مقدس قدس  (۱ نظر)
نظر فرماندهان سابق جنگ درباره محسن رضایی  (۱ نظر)
رقابت کونگ فوتوآ انتخابی نونهالان و نوجوانان استان همدان  (۱ نظر)
افزودن آب و وایتکس به شیر صنعتی صحت ندارد  (۱ نظر)
مستندسازی جنایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای طرح دعوی در مجامع بین‌المللی  (۱ نظر)
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران: در مسیر بازگشت ارز مشکل داریم  (۱ نظر)
انتشار نتایج آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعداد‌های درخشان  (۱ نظر)
نیاز اصلی کشور، انسجام ملی و هوشمندی راهبردی است  (۱ نظر)
سرنوشت مبهم کارمندان بانک آینده  (۱ نظر)